3. juni 2008
Hvis du ikke lige ved hvad sitelinks er, så er det de små ekstra links til undersider man nogle gange får på nogle søgninger. For MediaDirekt.dk’s vedkommende ser der således ud, hvis man søger på “mediadirekt” (uden quotes):

Det er kun når Google er helt sikre på, at det øverste website på en søgning er det helt rigtige - lige det folk leder efter, at de viser sitelinks. Det er Google selv der vælger de sitelinks ud (helt automatisk) som de tror er bedst. Du kan ikke selv tilføje links, men du kan fjerne dem du ikke kan lide via Google Webmaster Tools - hvilket vi dog absolut ikke anbefaler, for jo flere du fjerner jo mindre fylder din listing. Og plads giver synlighed, blokerer mere for konkurrenterne og giver flere kliks.

Som du kan se i ovenstående eksempel forsvinder sitelinks, hvis man tilføjer et ord mere til ovenstående søgning, for så er Google ikke længere helt sikker at MediaDirekt.dk er det helt rigtige site. MediaDirekt.dk ligger stadig i toppen - det er deres bedste bud.
Vi har længe snakket om - blandt professionelle SEO’ere, hvor meget mere trafik sitelinks giver. Vi er enige om, at det naturligvis giver mere, men det er svært at måle præcist hvor meget mere. Det kræver at man har et website der først i en periode ligger nummer 1 uden sitelinks og derefter nummer 1 i en periode med sitelinks. Og det er lige præcis den data Joost havde - og præsenterede i Strikepoint!
Joost har et website der handler om CSS3. I en periode lå sitet nummer 1 i Google på CSS3 uden sitelinks. Og efterfølgende lå den nummer 1 med sitelinks. Perfekt data!
Fremgangen i trafik viste sig at være på 75! Og sjovt nok var det kun 20% der klikkede på sitelinks - de 80% klikkede på det almindelige link i toppen.
De er bemærkselsesværdig og meget spændende data.